Google Webmaster Tools eller Search console som det numera heter hjälper dig att konfigurera indexeringen av din hemsida. Såhär kommer du igång.

Skapa ett konto

Create-Account-Google-Webmaster-Tools-1024x634
För att använda dig av Google Webmaster Tools så behöver du ett Google-konto. Gå till www.google.com/webmasters/tools/ och logga in med dina användaruppgifter. Om du inte har ett konto än så kan du klicka på ”Logga in” och sen ”Skapa konto”.

Lägg till hemsida

1
När du har loggat in så kommer din skärm se ut såhär. För att lägga till en hemsida så behöver du klicka på ”Lägg till hemsida”. Då kommer du bli tillfrågad att skriva in din hemsidas URL, och sedan verifiera att du äger hemsidan.

Verifiera

2
Du kan välja bland en del olika verifieringsmetoder, allt från att implementera en enkel HTML-tagg till att länka tjänsten till Tag manager. Att använda Google Tag Manager är rekommenderat då det är det enklaste sättet att implementera alla typer av spårning som du kan tänkas använda.

Lägg till Sitemap.xml

3
Sitemap:en är ett protokoll som genom webmasters låter sökmotorer att veta om deras URL:er på hemsidor som kan indexeras. Med andra ord kan man säga att det är en fil som listar alla URL:er på din hemsida. Filen inkluderar annan information kring varje URL, till exempel som hur ofta den ändras, när den uppdaterades och vad länkens prioritet är.

Dashboard

4
Dashboard:en ger dig en överblick över din sidas indexering. Till exempel hur många sökningar och hur mycket trafik din hemsida får från vissa nyckelord. Förutom det så får du även veta om Google crawler stöter på ett problem när den går igenom din hemsida, hur många länkar som pekar mot din hemsida, samt hur många av sidorna som har indexerats av Google.

Kommentera eller dela artikeln:

 





Gör som 1681 prenumeranter