Peter Thiel medgrundare till PayPal om framtiden inom teknologi

Charlie: Låt mig först prata om vad Tim just pratade om. Är Apple Pay den sortens ny innovativ idé som du använder.

Peter: Apple behöver göra massa nya saker. Tim har, tror jag, det svåraste jobbet i USA med att fylla Steve Jobs skor, och han gör ett mycket bra jobb. Apple har fortsatt att bygga nya produkter, det har kanske inte varit lika stora genombrott som den första iPhonen ellerden ursprungliga hemdatorn, men Apple måste fortsätta göra saker. De tjänar 150 miljarder dollar per år från deras telefoner och så, du måste komma på nya stora produkter för att kunna flytta ratten.

Gayle: Och det är det som du säger i din bok, Zero to One, om jag återger igen; Alla stunder i affärer säger du bara sker en gång, företag måste komma på någonting nytt, annars misslyckas dem oavsett vad de har för vinst.

Peter: Du vet att nästa Bill Gates kommer inte starta ett operativsystem, nästa Lary Page kommer inte starta en sökmotor, nästa Mark Zuckerberg kommer inte starta ett socialt nätverk. Dessa saker har blivit gjorda. Om du kopierar från dessa personer så har du i någon mening inte lärt dig av dem.

Norah: Du säger att denna bok är om hur man bygger företag som skapar nya saker. Hur gör du det?

Peter:  Man frågar sig själv några tuffa frågor, och så försöker man förstå vad som kan göras åt det den här gången. När vi startade PayPal så fanns det mail och pengar, och vi listade ut hur vi kunder sammanföra dessa två. 1998-1999 så var dessa rätt saker att kombinera. Det hade inte blivit gjort och det var rätt stund att göra det. Frågan som jag alltid gillar att ställa till personer är: ”Berätta något som är sant och som väldigt få personer håller med dig om”.

Charlie: Ge mig några exempel på vad de svarar.

Peter: De ger dåliga svar. Som att utbildningssystemet är trasigt, eller att Gud existerar eller inte existerar. Och alla dessa är på något sätt konventionella svar. Svar om Gud är sådana som är väldigt obekväma. De tar dig ur bekvämlighetszoonen.

Charlie: Och de visar att man är villig att gå mot grönt.

Peter: Man vill gå mot grönt. Men det måste också vara något som är sant. Så att öppna en brittisk restaurang i nedre delen av Palo Alto är okonventionellt, men inte riktigt en bra idé.

Gayle: Det kanske är hjälp som jag ger dig nu. ”Den enskilt mest kraftfulla mönster som jag lagt märke till är att framgångsrika personer hittar värde på oväntade platser.”

Peter: Det är alltid på platser där ingen letar. Om du letar på samma plats som alla andra, så kommer du få massor av konkurrens och det kommer vara väldigt svårt att urskilja sig. Man vill inte vara det fjärde onlinebaserade djurmatsföretaget, man vill vara den enda av sitt slag.

Charlie: Du bor i Silicon Valley där idéer verkar växa ut gräset. Men så finns detta – Wallmart, ett utav världens största företag. Det var inte en revolutionerande ny idé, det var bara en bra idé som var väl utförd.

Peter: Det finns massor av sätt som man kan göra det på. Jag skulle säga att Walmart har hittat ett sätt att fördela saker, att sköta sina inventeringar bättre än någon annan har gjort. Så ofta så är inte genombrottet helt dolt, i Walmarts fall så var det att sköta inventeringarna på ett sätt som ingen har gjort det förut.

Gayla: Men jag gillar vad du säger om PayPal Peter, för att du sa att när ni startade så var du rädd; det förvånade mig. Du sa att utav de sex personer som byggde PayPal så hade fyra byggt bomber i gymnasiet. Du sa att det är viktigt för grundaren att bli ledd av utmärkande individer, som kan vara kraftfulla och farliga. Vad menade du med det?

Peter: Man har alltid riktigt extrema personligheter som startar dessa företag. Man måste kanske vara lite galen för att starta ett företag. När personer är karismatiska så måste du motivera dem, du måste inspirera dem, och sen måste du försäkra dig om att du inte förstör hela företaget.

Gayle: Du sa att man alltid ska anställa på heltid – inga konsulter, inga halvtidsanställningar, inget arbete hemifrån, och VD’n ska tjäna mindre än de andra.

Peter: Gayle, det är ”all in”. När du startar en sådan här sak så krävs ett team där alla är helt onbord, och VD’n måste sätta ett bra exempel. När VD’n tar ut för mycket lön så ger det redan en dålig bild till alla andra.

Charlie: Du tänker också på Amerika där vi är nu. Vad oroar dig mest gällande detta land i nuläget?

Peter: Vi har sett enorma innovationer inom teknologi och i datorvärlden; internet, internet i mobilen, sådana saker. Jag tror att vi måste vara innovativa i flera andra områden också. Jag tror vi behöver vara innovativa inom energi, transport, lista ut hur vi bygger billigare och mer prisvärda hem. Jag tror att det är där vi hittar de stora frågorna – kommer vi fortsätta att utvecklas som ett samhälle, eller är vi i en period där vi stagnerar?

Gayle: Jag förväntade mig inte att du skulle vara klädd i en hoodie. Det sägs om dig att du är misstänksam mot VD’s som är klädda i kostym, och du skriver om nördar versus säljare. Vad är din grej gällande människor i kostym?

Peter: Ja, det finns inga exakta regler. Det beror alltid på kontexten. Om du säljer en bok på CBS ”Bär män kostym och slips?”, eller om du pitchar en start up i Silicon Valley och har på dig en kostym och slips. Då ser du ut som du är dålig på att sälja och ännu värre på teknologi.

Kommentera eller dela artikeln:

 





Gör som 1681 prenumeranter